Maastoesterata

KuRa:n Maastoesteradan rakentaminen on käynnistynyt

Kullaan Ratsastajat ry on loppukesällä 2018 käynnistänyt maastoesteradan rakentamisen Kullaan Molkkarinmäkeen. Leader Karhuseutu on myöntänyt maastoesteratahankkeelle rahoitusta EU:n maaseuturahastosta. Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia sekä erityisesti ratsastusharrastuksen mahdollisuuksia Ulvilassa ja lähialueilla.

Hankkeen taustalla on seuran jo pidempään kytenyt haave turvallisemmasta maastoratsastusreitistä, jossa ei ole autoliikennettä. Uusi reitti mahdollistaa erityisesti lapsille ja nuorille mahdollisuuden harrastuksen monipuolistamiseen ja maastoesteratsastuksen aloittamiseen turvallisemmissa olosuhteissa. Hankkeen tuloksena syntyvä maastorata mahdollistaa kattavamman valmentautumistarjonnan ja antaa mahdollisuuden järjestää esim. maastoeste- ja kenttäratsastuskilpailuja.

Rata suunnitellaan niin, että se soveltuu maastoesteratsastukseen, tavalliseen maastoratsastukseen, hevoskärryillä ajoon sekä ulkoiluun ilman hevosta, jolloin mm. koululaiset ja muut yhdistykset voivat hyödyntää rataa. Tärkeintä on kuitenkin maastoreitin käyttäjien turvallisuus, joten radalle tullaan ennen sen käyttöönottoa laatimaan tarkat säännöt.

Hankesuunnitelman mukaan maastoesteradan pituus on noin 1,1 km ja se toteutetaan maastoon n. 4 metrin levyisenä. Radalle sijoitetaan maaston muotoja hyödyntäen kiinteitä esteitä (vesihauta, porras, ojan ylitys) sekä siirrettäviä esteitä, jotka on mahdollisuus ohittaa vierestä menevää ratapohjaa pitkin.

Kullaan Ratsastajat ry vastaa hankkeen toteuttamisesta. Hankkeeseen kuuluvia toimenpiteitä ovat puiden kaataminen ja kantojen poistaminen, maanrakennustyöt ja esteiden sekä kylttien ja infotaulun rakentaminen. Hankkeesta ja sen toimenpiteistä tiedotetaan hankkeen kuluessa. Hanke päättyy ja rata on valmiina viimeistään vuonna 2021.

Kullaan Ratsastajat ry tiedottaa hankkeesta ja maastoesteradan rakentamistalkoista nettisivuillaan sekä facebookissa. Mikäli haluat olla mukana kehittämässä alueemme harrastusmahdollisuuksia, olet lämpimästi tervetullut mukavaan talkooporukkaan!